Tervetuloa tutkimaan huumoria esitystaiteen kontekstissa Mean Time Between Failures -duon Dash Chen ja Suvi Tuomisen kanssa. Kurssin tavoitteena on opettaa, kuinka huumorin työkaluja voidaan soveltaa taiteelliseen työskentelyyn ja etsiä omaa taiteellista ilmaisua näiden välineiden kautta. Kurssille voi osallistua valmiin esitysidean tai kehityskysymyksen kanssa, mutta mukaan voi tulla myös yksinkertaisesti halusta tuoda enemmän huumoria omaan arkeen ja elämään.
Welcome to an exploration of humor and performance art with the Mean Time Between Failures duo, Dash Che and Suvi Tuominen. The aim of the course is to teach how the tools of humor can be applied to artistic practice and to help participants discover their own ways of expression through these means. You can join the course with an existing performance idea or a question you wish to develop – or simply out of a desire to bring more humor into your everyday life and work.
Kurssin ajankohta: 21.11. – 12.12.2025 (yhteensä 7 kokoontumista)
Tapaamiset:
21.11. Pe 17.30-20.00
25.11. Ti 17.30-19.30
28.11. Pe 17.30-20.00
2.12. Ti 17.30-19.30
5.12. Pe 17.30-20.00
9.12. Ti 17.30-19.30
12.12. Pe 17.30-20.00Paikka: Suvilahti, Kaasutehtaankatu 1/33, Puhdistamo, Eskus
Hinta: 155,00 €
Opiskelijat, työttömät ja pienituloiset: 115,00€
RRC members: 130,00€Kieli: pääasiassa englanti, mutta myös suomi
Lisätietoja ja alennuspaikkojen tiedustelu: riikka@todellisuus.fi
Course dates between: 21.11. – 12.12.2025 (in total 7 gatherings)
Meeting times:
21.11. Friday 17.30-20.00
25.11. Tuesday 17.30-19.30
28.11. Friday 17.30-20.00
2.12. Tuesday 17.30-19.30
5.12. Friday 17.30-20.00
9.12. Tuesday 17.30-19.30
12.12. Friday 17.30-20.00Location: Suvilahti, Kaasutehtaankatu 1/33, Puhdistamo, Eskus
Price: 155,00€
Students, unemployed and low-income: 115,00€
RRC members: 130,00€Language: English (main) & Finnish
More information and discounts: riikka@todellisuus.fi
Henkilökohtaiset avustajat pääsevät toimintaan mukaan ilmaiseksi. Kerro avustajan osallistumisesta ilmoittautumisen yhteydessä.
Personal assistants can join the group for free. Tell us about the assistant’s participation when registering.
Kurssin aikana käymme läpi tapoja, miten huumori syntyy esitystilanteessa ja miten se vaikuttaa sekä esiintyjän että yleisön kehoon. Pohdimme myös, millaisia uusia suhteita huumori luo esitystilaan ja millaisia poliittisia tai muuntavia ulottuvuuksia siihen voi liittyä. Tarkastelemme, miksi esityksessä tapahtuva epäonnistuminen johtaa usein kiinnostavimpiin humoristisiin oivalluksiin. Kaikkein keskeisimpänä kysymyksenä on, voiko huumoria ylipäänsä koreografioida.
During the course, we will explore how humor emerges in performative situations and how it affects both the performer’s and the audiences’ bodies. We will reflect on what kinds of new relationships humor creates in the performance space, and what political and transformative dimensions may be involved. We will also examine why failure in performance often leads to the most interesting humorous insights. At the core of the course lies the question of whether humor can, in fact, be choreographed.
Kurssi on avoin niin ammattitaiteilijoille, jotka etsivät uusia tapoja työskennellä, kuin kaikille, jotka haluavat tutkia omaa ilmaisuuaan esitystaiteellisin keinoin. Jokainen osallistuja voi lähteä mukaan omista lähtökohdistaan ja kiinnostuksistaan käsin. Kurssilla työskennellään fyysisten ja liikkeellisten harjoitteiden parissa. Harjoitukset ohjataan siten, että jokainen voi löytää itselleen sopivan tavan osallistua. Kurssilla tehdään luovia harjoitteita yhdessä muiden osallistujien kanssa pienryhmissä ja pareittain. Kirjoitustehtävät tukevat osallistujien oman työskentelyn syventämistä ja auttavat jäsentämään omaa taiteellista prosessia ja sen rakentumista. Kurssi on rakennettu niin, että se mahdollistaa myös itsenäisen pohdinnan ja pienimuotoisten tehtävien tekemisen tapaamiskertojen välillä.
The course is open both to professional artists who are looking for new ways of working, as well as to anyone interested in exploring performance art practices. Each participant is welcome to join from their own starting point and interests. The course includes physical and movement-based exercises, which are guided in a way that allows everyone to participate in a way that suits them best. We’ll work through exercises with other participants, working in small groups and pairs. Writing assignments will support participants in deepening their practice and structuring their creative processes. The course structure is designed to allow time for personal reflection and smaller assignments between sessions.
Huumoria tarkastellaan osana laajempaa esitystaiteen kontekstia, ja kurssilla tutustutaan myös siihen, miten huumoria on käytetty muiden taiteilijoiden työskentelyssä sekä esitystaiteen historiassa. Kurssi tarjoaa osallistujille mahdollisuuden haastaa itseään ja tarkastella totuttuja ajattelutapoja, mutta samalla käymme jatkuvaa keskustelua suostumuksesta, turvallisemman tilan periaatteista sekä jokaisen osallistujan oikeudesta osallistua omassa tahdissaan ja omia rajojaan kuunnellen.
Kurssi toteutetaa siten, että perjantain kokoontumisissa Tuominen ja Che fasilitoivat tuntia yhdessä, ja tiistaisin Che toimii kurssin vetäjänä. Kurssilla jatketaan työskentelyä teemojen parissa, joiden kanssa työskenneltiin kevään 2025 Huumorin koreografiointi? -viikonlopputyöpajoissa. Olet tervetullut mukaan sekä uutena että jatkavana osallistujana.
Humor will be examined as part of the broader context of performance art. The course includes an introduction to how humor has been used by other artists and throughout the history of performance art. The course offers participants the opportunity to challenge themselves and question familiar ways of thinking, while ongoing discussions around consent, safer space guidelines, and each participant’s right to engage at their own pace and according to their personal boundaries are actively maintained throughout.
The course is structured so that on Fridays, Tuominen and Che facilitate the sessions together, while on Tuesdays, Che leads the sessions independently. The course will continue to build on the themes that were introduced during the Choreographing Humor? weekend workshop in spring 2025. Both new and returning participants are warmly welcome.
Jos haluat lukea lisää ajatuksista huumoriin ja esityksen tekemiseen liittyen voit lukaista Mean Time Between Failures -julkaisun heidän kaksivuotisesta projektistaan What Skomorokh do?!.
Mean Time Between Failures (MTBF) on helsinkiläinen kokeellinen tanssi- ja esitystaiteen kollektiivi. Sen perustivat vuonna 2019 taiteilijat Dash Che ja Suvi Tuominen. MTBF toimii tanssin, performanssitaiteen ja käsitetaiteen risteyksessä. Heidän teoksensa yhdistävät huumoria, provokaatiota, absurdiutta ja fyysisyyttä. He ovat työskennelleet useiden esittävien taiteiden instituutioiden ja festivaalien kanssa sekä luoneet esityksiä erilaisille tanssi- ja performanssitaiteen instituutioille, kuten Zodiak – Uuden tanssin keskukselle, Tanzhaus Zürich -residenssiin, STUK Leuven -residenssiin, Ehkä – residenssiin, Santo Tirson nykykuvanveiston museoon ja festivaaleille, kuten New Performance Turku Biennale, Riika Performance Art -festivaali, MIR – performanssifestivaali Ateena ja Pas Si Fragile -performanssifestivaali Brysseli.
If you wish to read more about thoughts around humor and performance making by Mean Time Between Failures you can read about their two-year project What would Skomorokh do?!
Mean Time Between Failures (MTBF) is a Helsinki-based experimental dance and performance art collective. It was founded in the year 2019 by artists Dash Che and Suvi Tuominen. MTBF works at the intersection of dance, performance art and conceptual art. Their works bring together humor, provocation, absurdity and physicality. They have worked with several performing arts institutions and festivals both in Finland and abroad. We have created performances for different dance and performance art institutions such as Zodiak – Center for New Dance, Tanzhaus Zürich residency, STUK Leuven residency, Contemporary Art Space Kutomo, Santo Tirso museum of Contemporary Sculpture, and festivals such as New Performance Turku biennale, Riga Performance Art festival, MIR – performance festival Athens and Pas Si Fragile – performance festival Brussels.
Todellisuuden Tutkimus Company ei hyväksy minkäänlaista diskriminaatiota, esim. rasismia, ikäsyrjintää, seksismiä, heteroseksismiä, transfobiaa, ableismia, luokkasyrjintää tai kehokommentointia. Tiedämme ettei ole olemassa täysin turvallista tilaa, teemme parhaamme luodaksemme mahdollisimman myötätuntoisen tilan oppimiselle. TTK:n turvallisemman tilan periaatteet.
Strategiakaudella (2022-26) TTK haastaa itsensä erityisesti yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä saavutettavuus kysymysten äärelle. Etsimme keinoja, joilla voimme laajentaa kollektiivin moninaisuutta ja jakaa valtaa niin, että TTK on omalta osaltaan edesauttamassa moninaisuuden kehittymistä ja uusien ryhmien löytämistä esitystaiteen pariin. TTK:n toimintaa ohjaavia arvoja ovat moniäänisyys ja -muotoisuus sekä yhdenvertaisuus. Pyrimme siihen, että yhteistyökumppanimme jakavat kanssamme saman arvomaailman ja toimintatavat. Olemme toiminnassamme sitoutuneet noudattamaan yhdenvertaisuussuunnitelmaa.
Reality Research Company doesn’t tolerate any sort of discrimination, like racism, ageism, sexism, heterosexism, transphobia, ableism, class discrimination or comments on people’s bodies. We know there is no such place as a safe space, together we try to create a compassionate space to learn in. RRC safer space guidelines.
In the strategy period (2022-26), RRC will challenge itself especially with questions of equality, equity and accessibility. We are looking for ways in which we can expand the diversity of the collective and share power so that RRC contributes to the development of diversity and the discovery of new groups for performing arts. The values that guide RRC’s operations are diversity and equality. We strive to ensure that our partners share the same world of values and operating methods with us. We are committed to following the Equality Plan.