A cloud and its shadow: Liikkeellä marraskuussa

Reality Research Center in Moving in November

FI

EN

Vuonna 1971 eräs taiteilija kiinnitti maapähkinän gallerian seinään. Maapähkinän varjo muodosti seinälle pilven ääriviivat, ja teos sai nimen ”Cloud and Shadow”. Joka kerta, kun pidän maapähkinän kuorta kädessäni, muistan tämän runollisen eleen. Synnyin vuonna 1985. Onko muistossani tästä esityksestä mitään todellista?

In 1971, an artist pinned a peanut on a gallery wall. The peanut’s shadow formed the outline of a cloud. The work was titled “Cloud and shadow”. Everytime I hold a peanut shell in my hand, I recall this poetic gesture. I was born in 1985. Is there anything real in my memory of that performance?

Teoksella ja muistilla on yksi yhteinen piirre: epätäydellisyys. Molemmat ovat epäonnisia yrityksiä etsiä alkuperäistä, joka ei ole enää saavutettavissa. Molemmat käyttävät usein vihjeitä alkuperäisen tapahtuman muistamiseksi. Tänä vuonna Liikkeellä marraskuussa -festivaalin puitteissa Todellisuuden Tutkimuskeskus (TTK) tutkii esityksen, dokumentaation, todellisuuden ja muistin välistä suhdetta.

One shared quality between performance and memory is imperfection. Both are an unfortunate search for an original which is no longer accessible. Both often use prompts to recall the initial event. This year, in the frame of Moving In November, Reality Research Center explores the relation between performance, documentation, reality and memory.

TTK:n jäsenet, taiteilijat Emma Fält ja Alina Sakko, on kutsuttu muistamaan kaksi teosta vuoden 2022 Liikkeellä marraskuussa -festivaalin ohjelmistosta ilman, että he ovat nähneet niitä: Tuomas Laitisen Audience Body sekä Matilda Aaltosen ja Veli Lehtovaaran Performing Animalities – A Praxis. Onko mahdollista muistaa teos kokematta sitä?

To that end, RRC’s members artists Emma Fält and Alina Sakko are invited to remember two performances from the Moving in November festival in 2022 by RRC’s members without having witnessed them: Tuomas Laitinen’s Audience Body and Matilda Aaltonen’s and Veli Lehtovaara’s Performing Animalities – A Praxis. Is it possible to remember a performance without having experienced it?

”A cloud and its shadow” on kolmen pysähdyksen matka, joka palaa eri tapoihin ja paikkoihin, joissa kunkin esityksen muisto voi tuoda meidät yhteen festivaalin aikana: Alinan johdolla käsitellään Performing Animalities – A Praxis -teosta ja Emman johdolla syvennytään teokseen Audience Body.

“A cloud and its shadow” is a three-stop journey that revisits the various ways and places in which the memory of each performance may bring us together during the festival: Alina’s performance gesture recalling Performing Animalities – A Praxis, the day’s Soup Talk organised by Moving In November, and Emma’s performance gesture conjuring the Audience Body.


Huom: ”Cloud and Shadow” oli Marina Abramovicin teos näyttelystä ”Little things”.

Note: “Cloud and shadow” was the work of Marina Abramovic from the exhibition “Little things”.

Tapahtuma on osa Focus on the Local Landscape – Paikallisjälkiä -ohjelmaa Liikkeellä marraskuussa -festivaalin kehyksessä.

This event is a part of the Focus on the Local Landscape program within the frame of Moving in November. 


ESITYKSET

PERFORMANCES

Alina Sakko

Milloin? 16.11.2024 klo 11.10

Paikka: Esitys alkaa Kurvin William K:n edestä, Helsinginkatu 2, 00500 Helsinki

Kesto: 30 minuuttia

Hinta: Ilmainen

Alina Sakko

When? 16.11.2024 at 11.10 AM

Location: The performnace starts in front of Kurvi’s William K, Helsinginkatu 2, 00500 Helsinki

Duration: 30 min

Price: Free


Emma Fält

Milloin? 16.11.2024 klo 14.00

Paikka: Kallion kirjasto, Kupolisali – Viides linja 11, 00530 Helsinki

Kesto: 30 minuuttia

Hinta: Free

Emma Fält

When? 16.11.2024 at 2 PM

Location: Kallio library, Kupolisali – Viides linja 11, 00530 Helsinki

Duration: 30 min

Price: Free


Kuva: Suvi Honkanen
Kuva: Tani Simberg

Alina Sakko on tanssitaiteilija joka työssään tutkii nykytanssin saavutettavuutta kokemuksellisilla ja konseptuaalisilla tasoilla. 

’Koreografisessa työssäni ja esiintyjäntyöllisessä praktiikassani tutkin ja pyrin jakamaan kehollista läsnäolon kokemusta täysin jonkin olemisesta. Tanssin konkretian ja abstraktin välillä vieraillen tunnistettavassa kuvastossa ja runomaisemissa leikkien spektaakkelin elementeillä. Toivoisin tätä kautta luovani yleisölle reitin päästä mukaan abstraktiinkin kokemusmaailmaan ja liikkeeseen. Olen kiinnostunut kinesteettisestä empatiasta dialogin mahdollisuutena’.

Emma Vilina Fält on monialainen taiteilija joka työskentelee moninaisten vaihtuvien ryhmien kanssa piirroksen, installaatioiden, esityksen ja osallistavien työskentelytapojen parissa. Fält on kiinnostunut kuuntelemisesta, kontaktista ja yhdessä tekemisestä, joita pohtii piirroksen ja dialogin keinoin. Fält on inspiroitunut kehoista, kehojen rajoista ja tavoista luoda yhteys maailmaan. Hän tutkii erilaisia tapoja ajatella, tehdä ja esittää piirros, sekä tutkia todellisuutta sen tekojen kautta.

Alina Sakko (she/her) is a dance artist interested in researching the accessibility of contemporary dance on experiential and conceptual levels. 

’Through choreography and my performance practice I explore and wish to share the bodily experience of presence, asking what it is to be ’fully something now?’. I dance between concrete and abstract, visit recognisable imagery and poetic landscapes and play with elements of spectacle. With these components I hope to create a pathway for the audience to get on a journey with the performer to share also abstract movement and experiences. I’m interested in kinesthetic empathy as a possibility for dialogue’.

Emma Vilina Fält (She/They) is a multidisciplinary artist working in diverse working groups with drawing, installation, performing arts, and participatory practices. Their main interests are listening, contact and togetherness that unfold through the act of dialogue and drawing. Fält is inspired by bodies, their boundaries, and ways to connect with the world. They seek to expand and stretch the understanding of drawing, the ways to present it and research reality through the acts of drawing.