Off-ohjelmisto

To organise our disappointments

in English below

To organise our disappointments on huviretki pettymysten maailmaan. Noin tunnin kestävän esityksen kuluessa taiteilijat Olga Spyropoulou ja Katriina Kettunen sanoittavat elämänsä pettymyksiä yleisölle. Mistä ne syntyivät ja minkälaisia jälkiä ne jättivät?
Esityksen keskiössä on laatikollinen harmillisia esineitä, joille pitäisi löytää paikka.

Olga Spyropoulou (s. 1985, Ateena) on performanssitaiteilija ja tutkija, joka hyödyntää epäjärjestystä taiteellisena käytäntönä. Hän on kiinnostunut siitä, kuinka ymmärrämme toisiamme, ja tutkii erilaisia katsojuuden muotoja sekä ei-hierarkkisia työtapoja esityksissään.

Katriina Kettunen (s. 1983, Kirkkonummi) on esitystaiteilija ja toimittaja, jonka työlle ominaista on henkilökohtaisuus, eri medioiden risteyttäminen sekä yleisön lempeä osallistaminen. Kaksikon yhteistyö alkoi vuonna 2017 Taideyliopiston Live Art and Performance Studies -maisteriohjelmassa.

To organise our disappointments on osa Todellisuuden tutkimuskeskuksen vuoden 2020
OFF-ohjelmistoa. Esitykseen on vapaa pääsy, mutta tilan rajoitusten vuoksi pyydämme
ilmoittamaan osallistumisesta etukäteen täällä.

HUOM. Ethän tule esitykseen, jos olet yhtään kipeä. Muista myös säilyttää turvallinen
etäisyys muihin paikalla olijoihin. Esitys sijoittuu tasanteelle Stoan aulatiloissa, jonne täytyy kulkea rappusia pitkin.

Aika
Sunnuntaina 30.8. klo 14 
keskiviikkona 2.9. klo 18

Paikka
Kulttuurikeskus Stoa, aulatila
Turunlinnantie 1
00900 Helsinki

Kesto: n. 1 tunti
Kieli: englanti
Vapaa pääsy, kulku rappusista

Ilmoittaudu täällä.


To organise our disappointments is a joyride into failing. In this participatory performance, artists Olga Spyropoulou and Katriina Kettunen explore how disappointments occur and how they persist, stored in little pockets of memory called “things” and then put away yet in close proximity.

The performance is an intimate encounter between two performers, a box of troublesome objects, and a small audience. During the one-hour-long performance, the artists share fragments of their lives through a close inspection of these objects and ask the audience for help in organising them in a display that leaves everyone happy. For a moment.

To organise our disappointments is part of the Reality Research Center’s OFF programme
2020. The performance is free of charge, but due to the limited amount of places available, we ask you to sign up beforehand.

NOTE. Please do not attend the performance if you feel ill. Also, please maintain a safe distance between yourself and other people present. Accessibility: The performance takes place on a platform in the lobby of Stoa and is not wheelchair accessible.

Olga Spyropoulou (b. 1985, Athens) is a performance artist and researcher who utilizes disorder as an artistic practice. She is interested in how we relate to each other and experiments with different modalities of spectatorship and non-hierarchical methodologies.

Katriina Kettunen (b. 1983, Kirkkonummi) is an interdisciplinary artist and journalist, who’s performances often employ mixed media and autobiographical material, and are marked by humor, improvisation and subtle audience participation. The two began their collaboration in 2017 during their MA studies in Live Art and Performance Studies at Uniarts Helsinki.

Date & Time
Sunday 30 August 2020 at 14.00
Wednesday 2 September 2020 at 18.00

Venue
Stoa Cultural Center, lobby area
Turunlinnantie 1
00900 Helsinki

Duration: 1 hour
Language: English
Free admission, access via stairs

Please register here.

Utooppiset puhelimatkat

Utopiakonsultit Maria Santavuori ja Talvikki Eerola.

Utooppiset puhelinmatkat -teos on Utopiakonsultaation sovellus, joka on syntynyt kevään 2020 poikkeusolojen inspiroimana. Utooppiset puhelinmatkat tapahtuvat sovitussa ympäristössä puhelimen välityksellä. Tilaaja voi istua kotisohvalla tai lähteä kävelylle Utopiakonsultin opastaessa asiakasta todellisuuden eri kerroksiin. 

Haluatko tutkia ympäristöä uudesta näkökulmasta ja katsoa mitä sillä sinulle annettavana juuri nyt? 

Haluatko löytää tutulta reitiltä uusia portteja tuntemattomaan? 

Haluatko taivutella mahdotonta ja astua sisään unelmiin? 

Utopiakonsultaatio oli vuonna 2020 saatavilla 2.6.-30.6.2020. Seuraavan kerran Utooppisille puhelinmatkoille lähdetään tammikuussa 2021, jolloin matkat ovat saatavilla TTK:n nettikaupasta.

Työryhmä:

  • Utopiakonsultit: Talvikki Eerola ja Maria Santavuori

Lue myös lisää Utopiakonsultaatiosta.

Miltä tanssiminen tuntuu?

in English below/ på svenska nedan

Miltä tanssiminen tuntuu? on podcast, jossa tanssijat Wilhelm Blomberg ja Taru Aho kysyvät ja pohtivat mikä tekee tanssimisesta ainutlaatuista. Sarjassa he haastattelevat eritaustaisia tanssijoita ja syventyvät jaksoittain vaihtuvien vierailijoiden henkilökohtaisiin tanssimisen kokemuksiin, muistoihin ja ajatuksiin. Ohjelmasarjassa yritetään sanoittaa tanssimista monella tavalla ja monesta näkökulmasta.  

Haastatteluja tehdään suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Podcastia julkaistaan 19.8.2020 alkaen täällä ja se löytyy myös lukuisista podcast-sovelluksista.

Työryhmä

  • Idea ja haastattelut: Wilhelm Blomberg ja Taru Aho
  • Editointi ja musiikki: Joonas Pernilä
  • Editointi: Heidi Finnberg 

Projektia tukevat Svenska Kulturfonden, UrbanApa sekä Todellisuuden tutkimuskeskus.


How does dancing feel? is a podcast where performers Wilhelm Blomberg and Taru Aho ask what makes dancing unique. In the series they interview dancers with different backgrounds and reflect on personal experiences and thoughts on dancing. The podcast is an attempt to articulate dancing from different perspectives

The interviews are done in Finnish, English and Swedish. The podcast is published here and in various podcasts apps starting on August 19th 2020. 

Working group

  • Idea and interviews: Wilhelm Blomberg and Taru Aho
  • Editing and music: Joonas Pernilä
  • Editing: Heidi Finnberg

The project is supported by Svenska Kulturfonden, UrbanApa and Reality Research Center.


Hur dansandet känns? är en podcast där scenkonstnär Wilhelm Blomberg och dansare Taru Aho frågar sig fram till vad som gör dansandet unikt. I serien intervjuar

Hur dansandet känns? är en podcast där dansare Wilhelm Blomberg och Taru Aho frågar sig fram till vad som gör dansandet unikt. I serien intervjuar de dansare från olika bakgrunder och fördjupar sig i dansarnas upplevelser, minnen och tankar. Serien är ett försök att sätta ord på dansandet från mångsidiga perspektiv.

Intervjuerna görs på finska, engelska och svenska. Podcasten publiceras här och i olika podcast appar från och med 19.8.2020.

Arbetsgrupp:

  • Idé och intervjuer: Wilhelm Blomberg och Taru Aho
  • Musik och editering: Joonas Pernilä
  • Editering: Heidi Finnberg 

Projektet stöds av Svenska Kulturfonden, UrbanApa och Todellisuuden tutkimuskeskus.

Jussin viimeinen nauha

Jussi Johnsson

Jussin viimeinen nauha on pitkällä aikavälillä syntyvä videoteos ja sen ympärille rakentuva installaatio ja esitys, joka on saanut innoituksensa Samuel Beckettin näytelmästä Viimeinen ääninauha (Krapp’s Last Tape, 1959). Työryhmän konseptin lähtökohtana on näyttelijä Jussi Johnssonin keho ja Bo Carpelanin runo Ei meitä aika muuta vaan tila (Det är inte tid som förandra oss -runo kokoelmasta I de mörka rummen, i de ljusa 1976). Vuodesta 2004 lähtien Johnsson on kertonut säännöllisesti kerran vuodessa kameralle kehonsa tilasta ja lausunut aina saman Carpelanin runon.

Kuvaussessioita jatketaan vuosittain suunniteltuun ensi-iltaan saakka, joka on vuonna 2036. Lopullinen esitys käsittelee ikääntymistä, elämänkaarta ja valintoja. Sitä ennen kertyneestä materiaalista julkaistaan esityksellisiä välikatsauksia, joista ensimmäinen oli vuonna 2015 nimeltään Jussin viimeinen nauha – Väliraportti no 1. Se on videoteos, jota on esitetty lokakuussa 2015 Esitystaiteen keskuksella, huhtikuussa 2016 Myymälä2-galleriassa Helsingissä sekä 24.6.–7.8.2016 Ars Auttoinen -kesänäyttelyssä Padasjoella.

Vuoden 2020 kesäkuussa toteutettiin yksi kuvaussessio. Seuraava väliraportti on suunnitteilla vuodelle 2025.

Työryhmä:

Näyttelijä Jussi Johnsson, ohjaaja Janne Saarakkala ja valo- ja videosuunnittelija Ville Virtanen